Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αυτό αποσκοπεί να καταστήσει τους σπουδαστές ικανούς:
- Να διερευνήσουν τη σχέση και τις αμφίδρομες επιρροές μεταξύ της φωτογραφίας και των άλλων τεχνών στη διάρκεια του 20ου αιώνα
- Να κατανοήσουν πως και σε ποιο βαθμό οι διάφορες κοινωνικο-πολιτικές συνθήκες που επικρατούσαν σε διάφορες αναπτυγμένες χώρες της Δύσης ειδικά στη διάρκεια του Μεσοπολέμου διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην γέννηση και ανάπτυξη αισθητικών φωτογραφικών ρευμάτων
- Να κατανοήσουν το έργο των Μεγάλων και γνωστών φωτογράφων της περιόδου και τις επιρροές που αυτό άσκησε σε πολλές γενεές φωτογράφων στα χρόνια που ακολούθησαν
- Να αντιληφθούν πως η ανάγκη ενημέρωσης γέννησε τα μεγάλα και γνωστά περιοδικά και ποιο ρόλο διαδραμάτισε η ενσωμάτωση σε αυτά του φωτογραφικού ρεπορτάζ
- Να διδαχθούν τις τεχνικές φωτογράφισης της περιόδου
Γενικές Ικανότητες
- Κατανόηση των μεγάλων αισθητικών και τεχνολογικών αλλαγών που επέφερε στη φωτογραφία η πρώτη “δημοκρατικοποίηση” του μέσου
- Ανάλυση των επιπτώσεων που παρατηρήθηκε από τις αρχές του 19ου αιώνα και εντεύθεν με την εκβιομηχάνιση και μαζική παραγωγή των φωτογραφικών μηχανών
Περίγραμμα
- Τα φωτομοντάζ του μεσοπολέμου: φωτογραφία και καλλιτεχνικά κινήματα
- Ο φωτογράφος Man Ray / Γαλλία
- Η Σχολή Bauhaus / Γερμανία
- Η φωτογραφία στη Σοβιετική Ένωση / ΕΣΣΔ / Alex. Rochenko
- Farm Security Administration / ΗΠΑ
- Η φωτογραφία μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Υποκειμενική φωτογραφία
- Η ουμανιστική / ανθρωπιστική φωτογραφία
- Η ανάπτυξη του φωτορεπορτάζ και ο ρόλος των περιοδικών ποικίλης ύλης (π.χ. LIFE)
- Aισθητικά ρεύματα και τάσεις του 20ου αιώνα
- Μεγάλοι φωτογράφοι 1: Henri Cartier-Bresson
- Μεγάλοι φωτογράφοι 2: Robert Capa
- Μεγάλοι φωτογράφοι 3: William Klein
- Μεγάλοι φωτογράφοι 4: Helmut Newton
- Μεγάλοι φωτογράφοι 5: Edouard Boubat
- Μεγάλοι φωτογράφοι 6: Josef Koudelka
- Αναφορές στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας αυτής της περιόδου
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Jeffrey, Ian. Μετ. Ηρακλής Παπαιώνου, Φωτογραφία. Συνοπτική ιστορία, Αθήνα, ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ, 1996
- Παπαϊωάννου, Ηρακλής, Η Ελληνική φωτογραφία & η φωτογραφία στην Ελλάδα, Αθήνα, ΝΕΦΕΛΗ, 2013
- Παπαδημητρόπουλος, Παναγιώτης, Το θέμα και η φωτογραφία, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2017
- Ξανθάκης, Άλκης, Ιστορία της φωτογραφικής αισθητικής, Αθήνα, Αιγόκερως, 1994
- Bellone, Roger, & Felle, Luc, Histoire mondiale de la photo en couleurs, Paris, Hachette, 1981
- Lavodine, Bertrand, L’ autochrome Lumière, Paris, CTHS, 2009
- Szarkowski, John. Photography Until Now. New York, Museum of Modern Art, 1989.
- Wells, Liz, Photography: A Critical Introduction, Abingdon, Routledge, 2009.
- Nickel, Douglas R., History of Photography: the State of Research, Art Bulletin 83, 2001
- SOULAGES, François, Esthétique de la photographie – La perte et le reste, Colin, Paris, 2005.
- Bright, Susan ; [Mετάφραση από τα αγγλικά στα Γαλλικά: Eric Kohut]. La photographie contemporaine, Paris ,Textuel, 2005.
- Frizot, Michel, Nouvelle histoire de la photographie, Paris, Bordas, 1994
- Lemagny, Jean-Claude, La photographie – Tendances des années 1950-1980, CNDP, 2002
- Mesplé, Louis, L’aventure de la photographie contemporaine, Paris, Chêne, 2006.
- Biroleau, Anne De, Le choc de la photographie américaine, BNP, Paris, 2009.
- Mora, Gilles, La photographie américaine de 1958 à 1981 : the last photographic heroes, Paris : Seuil, 2007.
- Gattinoni,Christian & Vigouroux, Yannick La photographie contemporaine, Paris, Scala, 2005.
- Cotton, Charlotte, La photographie dans l’art contemporain, Paris, Thames & Hudson, 2005.
- Bouqueret, Christian, La photographie surréaliste, Arles, Actes Sud, 2008.
- Pujade, Robert, Art et photographie – La critique et la crise, Paris, L’Harmattan, 2005.