Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Κατανόηση των βασικότερων θεωριών που διαμόρφωσαν και διαμορφώνουν στις μέρες μας εννοιολογικά και μορφολογικά το φωτογραφικό έργο.
- Μελέτη και κατανόηση του κριτικού λόγου για την φωτογραφία μέσω των σημαντικότερων θεωρητικών κειμένων που έχουν γραφτεί.
- Προσανατολισμός στην κριτική ανάγνωση και τις ιστορικές γνώσεις που απαιτούνται για την κατανόηση των πρακτικών παραγωγής φωτογραφικών έργων.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων για ανεξάρτητη και προσωπική μάθηση.
- Ικανότητα σκέψης και δημιουργίας δομημένων εννοιών.
- Ικανότητα οργάνωσης και διεκπεραίωσης μιας ολοκληρωμένης έρευνας.
- Iκανότητα παραγωγής φωτογραφικών σειρών οι οποίες σχετίζονται τόσο εννοιολογικά όσο και υφολογικά.
- Ικανότητα κριτικής ανάλυσης του τρόπου εργασίας και των τελικών αποτελεσμάτων.
- Ώσμωση σε μια πλούσια, ποικίλη, προκλητική, πειραματική και πνευματική μελέτη της παραγωγής φωτογραφικού έργου.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περίγραμμα
Θεωρία
- Η φωτογραφική αναπαράσταση μιας χώρας: Το παράδειγμα της Άμεσης καταγραφής στις Ηνωμένες Πολιτείες.
- Φωτογραφία: Τέχνη και ντοκουμέντο. Το παράδειγμα της περιοδικής έκδοσης Aperture (1952-1976) και η φωτογραφία ντοκουμέντου της έκθεσης
- Η Οικογένεια του Ανθρώπου (Family of Man, 1955).
- Παρατήρηση και ταξινόμηση: Η Νέα Αντικειμενικότητα και η αναβίωση της στην σύγχρονη φωτογραφική παραγωγή.
- Οι φωτογραφικές πρακτικές των κινημάτων της ιστορικής πρωτοπορίας στην Ευρώπη (Νταντά, Σουρεαλισμός, Φουτουρισμός, Κονστρουκτιβισμός, Παραγωγισμός).
- Ο Καλλιτέχνης ως Παραγωγός στο πλαίσιο της ιστορικής πρωτοπορίας.
- H έννοια της Αύρας και του Οπτικού Ασυνείδητου στο συγγραφικό έργο του Walter Benjamin.
- Αναπαριστώντας την κοινωνία: Το παράδειγμα της Ουμανιστικής Φωτογραφίας (1945-1960).
- Υποκειμενική Φωτογραφία (Subjective Photography) και η θεωρία του Βιζουαλισμού.
- Η θεωρία της Αντι-όρασης.
- Το πρόγραμμα της μηχανής και η δημιουργική πράξη στην φωτογραφία.
- Φωτογραφία και Εννοιολογική τέχνη.
- Μελέτη της πρακτικής του φωτογράφου-σκηνοθέτη, ο οποίος δημιουργεί μιας εικόνα ex nihilo και της πρακτική του φωτογράφου- συλλέκτη ο οποίος επιλέγει εικόνες από την πραγματικότητα που τον περιβάλλει.
Εργαστήριο
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος στοχεύει στην ανάπτυξη σκηνοθετικών στρατηγικών, ανάμεσα τους η χρήση αυτοσχέδιων φωτογραφικών µηχανών, πλαστικών μηχανών μιας χρήσεως, pinhole, παλιάς τεχνολογίας κτλ. και οι παρεµβάσεις στον µηχανισµό φωτογράφισης, πειραματισμοί με διαφορετικούς φωτισμούς όπως σημειακός φωτισμός, η χρήση διαφορετικού τύπου αρνητικών, χαρτιών ή άλλων υλικών εκτύπωσης της εικόνας.
Ζητούμενο είναι η ανάπτυξη μιας φωτογραφικής ενότητας όπου εξετάζεται η φωτογραφική µηχανή ως συσκευή εικονοποίησης της ορατής πραγµατικότητας με έμφαση στην δημιουργική πράξη. Το εργαστήριο ενθαρρύνει την δημιουργία εικόνων οι οποίες διακρίνονται από πειραματισμούς με διάφορες οπτικές, υλικά ή μηχανές.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Αντωνιάδης Κωστής, Λανθάνουσα Εικόνα, Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, 3η Αναθεωρημένη Έκδοση, 2014.
- Μαρκίδου Νατάσσα, Φωτογραφία: Κριτικές Αναγνώσεις, Ιδιωτική Έκδοση, 2015.
- Berger John, H Εικόνα και το Βλέμμα, Μεταίχμιο, 2011.
- Benjamin, W., Για το Έργο Τέχνης/Τρία Δοκίμια, Εκδόσεις Πλέθρον, 2013.
- Benjamin, W., Ο Συγγραφέας ως Παραγωγός, Εκδόσεις Πλέθρον, 2017.
- Bright Susan, Art Photography Now, Thames and Hudson, 2011.
- Campany, D., Art and Photography, London: Phaidon Press, 2003.
- Cotton Charlotte, The Photograph as Contemporary Art, London: Thames and Hudson, 2004.
- Flusser Vilem, Προς μια Φιλοσοφία της Φωτογραφίας, University Studio Press, 2015.
- Frizot, M. (επιμ.), A New History of Photography, Koln: Koneman, 1994.
- Godfrey, T., Εννοιολογική τέχνη, Εκδόσεις Καστανιώτης, 2001.
- Jaeger, Anne-Celine, Image Makers Image Takers, Thames and Hudson, 2007
- Jeffrey Ian, Φωτογραφία: Συνοπτική Ιστορία, Εκδόσεις Φωτογράφος, 1997.
- Lemagny, J.C. and Rouille, A. (επιμ.) A History of Photography. London: Cambridge University Press, 1987.
- Mora, G. Photo Speak: A Guide to the Ideas, Movements, and Techniques of Photography, 1839 to the Present, New York: Abbeville Press, 1998.
- Sontag Susan, Περί Φωτογραφίας, Εκδόσεις Φωτογράφος, 1993.
- Wells Liz, Εισαγωγή στη Φωτογραφία, Εκδόσεις Πλέθρον, 2007.