Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Η ανάπτυξη των γνώσεων και της κριτικής ικανότητας των φοιτητών σε σχέση µε το σύγχρονο θεωρητικό λόγο για την φωτογραφία που αναπτύσσεται στο πλαίσιο των Πολιτισµικών Σπουδών και των Ανθρωπιστικών Επιστηµών.
- Προσανατολισμός στην κριτική ανάγνωση που απαιτείται για την κατανόηση των πρακτικών παραγωγής φωτογραφικών έργων.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων για ανεξάρτητη και προσωπική μάθηση.
- Αντίληψη της αναγκαιότητας έρευνας και των εγγενών ιδιαιτεροτήτων των διαφορετικών μεθόδων για την παραγωγή θεωρητικού και καλλιτεχνικού έργου.
- Ικανότητα σκέψης και δημιουργίας δομημένων εννοιών.
- Iκανότητα παραγωγής φωτογραφικών σειρών οι οποίες σχετίζονται τόσο εννοιολογικά όσο και υφολογικά.
- Ικανότητα κριτικής ανάλυσης του τρόπου εργασίας και των τελικών αποτελεσμάτων. Κριτική υποστήριξη του έργου και του τρόπο παρουσίασής του.
- Ώσμωση σε μια πλούσια, ποικίλη, προκλητική, πειραματική και πνευματική μελέτη της παραγωγής φωτογραφικού έργου.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περίγραμμα
Θεωρία
- Είδη τα οποία υιοθέτησε η φωτογραφία από την ακαδημαϊκή ζωγραφική (πορτραίτο, τοπίο, still life) και εξέλιξη τους στο πολιτισμικό περιβάλλον.
- Το πορτραίτο ως πολιτισμική κατασκευή.
- Η φωτογραφική αναπαράσταση του εαυτού: Μυθοπλασία ή Αυτοβιογραφία; Οι επιρροές από τις άλλες μορφές αναπαράστασης.
- Φωτογραφική αναπαράσταση και Ετερότητα:
Ι. Παραδείγματα της περιόδου της αποικιοκρατίας, η συστηματική παραγωγή carte postale στις Δυτικές Ακτές της Αφρικής και η κατανάλωση τους από το ευρωπαϊκό κοινό. Η περίοδος του μοντερνισμού και οι διαφοροποιήσεις στην αναπαράσταση της ετερότητας σήμερα. - Το τοπίο ως πολιτισμική κατασκευή: Ι. Οι απαρχές της τοπιογραφίας στην ζωγραφική. Ο θεσμός του Grand Tour στην Ευρώπη Η συλλογική αναπαράσταση του τοπίου της Αμερικανικής Δύσης: Το παράδειγμα των φωτογράφων της Δυτικής Ακτής της Αμερικής. ΙΙ. Η φωτογραφία του ελληνικού τοπίου πριν και μετά τον ΔΠΠ. ΙΙΙ. Το ελληνικό τοπίο. Παράδειγμα μελέτης: Oι αφίσες του ελληνικού οργανισμού τουρισμού
- Οι κατηγορίες του «υψηλού» και του «γραφικού» και οι σύγχρονες εκδοχές τους στο είδος του τοπίου.
- Η Φωτογραφική Αναπαράσταση των Αντικειμένων (still life) και οι επιρροές των αντικειμένων μαζικής παραγωγής στο είδος από τις πρώτες δεκαετίες του 20 αιώνα έως σήμερα .
- Η εξέλιξη των φωτογραφικών ειδών και η μετάλλαξη τους στην φωτογραφίας σήμερα.
Εργαστήριο
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος αφορά στη μελέτη του είδους του πορτρέτου του τοπίου και του αντικειμένου. Η εργασία προτείνει τις εξής θεματικές κατευθύνσεις:
- Το ανθρώπινο σώμα ή ο εαυτός μέσα στον χώρο.
- Μελέτη ενός χώρου ή περισσότερων χώρων δημόσιων η ιδιωτικών με ζητούμενο την ανάδειξη της σχέσης περιβάλλοντος –ατόμων ή κοινωνικών ομάδων.
- Μελέτη του τοπίου ως πολιτιστική κατασκευή σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα με έμφαση στις κατηγορίες του «υψηλού» και του «γραφικού».
- Μελέτη των αντικειμένων (still life) με έμφαση σε ήδη υπάρχουσες κατηγορίες όπως πολιτισμικό και φυσικό ή νέες επινοημένες κατηγορίες.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Αντωνιάδης, Κ. Λανθάνουσα Εικόνα, Μωρεσόπουλος / Φωτογραφία, 1999.
- Barthes, R., Ο Φωτεινός θάλαμος, Κέδρος, 2008.
- Berger, John, H Εικόνα και το Βλέμμα, Μεταίχμιο, 2011.
- Brotherus, Elina, The New Painting, Φινλανδία, Next Level, 2005.
- Bright, Susan, Auto Focus: The Self-Portrait in Contemporary Photography, 2010.
- Bright, Susan, Art Photography Now, Thames and Hudson, 2011.
- Cotton, C., The Photograph as Contemporary Art, London: Thames and Hudson, 2004.
- Gombrich E.H., Το Χρονικό της Τέxνης, Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2000.
- Grant Catherine & Waxman Lori, Girls! Girls! Girls! In Contemporary Art, Intellect Books, 2011.
- Ewing, William, Face: The New Photographic Portrait, Thames and Hudson, 2008.
- Jaeger, Anne-Celine, Image Makers Image Takers, Thames and Hudson, 2007.
- Λεοντή, Άρτεμις, Τοπογραφίες του Ελληνισμού: Χαρτογραφώντας την Πατρίδα, Scripta, 1998.
- Μαρκίδου, Νατάσσα, Φωτογραφία: Κριτικές Αναγνώσεις, 2015.
- Melbye, David, Landscape Allegory in Cinema, Palgrave-Macmillan, 2010.
- Mitchell, W.J.T. (επιμ.), Landscape & Power, University of Chicago Press, Chicago and London, 1994.
- Harper Graeme & Rayner Jonathan, Cinema and Landscape, Intellect, 2010.
- Παπαϊωάννου Ηρακλής, Η Φωτογραφία του Ελληνικού Τοπίου: Μεταξύ Μύθου και Ιδεολογίας, Εκδόσεις Άγρα, 2014.
- Σταθάτος, Γιάννης (επιμ.), Η Επινόηση του Τοπίου, Camera Obscura, 1996.
- Σταθάτος Γιάννης (επιμ.), Μύθος και Τοπίο, Δελφοί, 1996.
- Schama, Simon, Landscape and Memory, Fontana Press, 1995.
- Σκούφιας, Μ. «Τα μεταβατικά τοπία και η ανάγνωσή τους στη φωτογραφία», στο «Ωραίο, φριχτό κι απέριττο τοπίον. Αναγνώσεις και προοπτικές του τοπίου στην Ελλάδα» 2003, επιμ. έκδ. Κ. Μανωλίδης, (Εκδόσεις Νησίδες, 2003).
- Wells, Liz, Land Matters. Landscape Photography: Culture and Identity, Λονδίνο, I.B.Tauris, 2011.
- Wells, L. Εισαγωγή στη Φωτογραφία, Εκδόσεις Πλέθρον, 2007.
- Wolf, Nobert, Landscape Painting, Κολωνία, Taschen, 2008.
- Wolf, Nobert, Caspar David Friedrich, Κολωνία, Taschen, 2006.