Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Η κατανόηση βασικών φωτογραφικών πρακτικών του μηχανισμού της φωτογραφικής απεικόνισης.
- Η κατανόηση των τεχνικών επιλογών που καθορίζουν την έννοια της ορθής αναπαράστασης και της μεταμόρφωσης μέσα από συγκεκριμένες τεχνικές επιλογές.
- Η κατανόηση της έννοιας του χρόνου στην φωτογραφία και του διαφορετικού τρόπου με τον οποίο αυτή εμπεριέχεται στην φωτογραφία.
- Η κατανόηση της φωτογραφίας ως μέσο προσωπικής έκφρασης.
- Η κατανόηση της μεταμόρφωσης του φωτογραφικού αποτυπώματος και των τεχνικών επιλογών που τις επιφέρουν.
- Η κατανόηση τηςφωτογραφίας ντοκουμέντου.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περίγραμμα
Θεωρία
- Η αναλογική και η ψηφιακή τεχνολογία. Η φωτογραφική απεικόνιση. Η φύση του φωτογραφικού σημείου. Ο βαθμός απεικόνισης (βαθμός ομοιότητας με την ορατή πραγματικότητα) Εικονογραφικές συμβάσεις.
- Η φωτογραφική γλώσσα:
- Ι. Πεδίο και φωτογραφικό κάδρο
- ΙΙ. Η φωτογραφική απεικόνιση του χώρου η χρήση και η σημασία τους στη φωτογραφική έκφραση.
- Η Έννοια της Μεταμόρφωσης μέσω της φωτογραφικής αναπαράστασης της Πραγματικότητας.
- Χρόνος και Φωτογραφία
- Η έννοια του φωτογραφικού στιγμιότυπου.
- Φωτογραφία ντοκουμέντου και αυθεντικότητα
Εργαστήριο
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος αποσκοπεί στην εμβάθυνση της σχέσης της οπτικής αντίληψης και της φωτογραφικής απεικόνισης. Καλύπτει τρεις περιοχές μελέτης:
- Η «απεικόνιση του χώρου» προσφέρει τη δυνατότητα μελέτης της διαμόρφωσης της προοπτικής αλλά κυρίως της αντίληψης του τρόπου με τον οποίο αυτή επιδρά στην ερμηνεία του θέματος. Τέλος, σημαντική είναι η μελέτη της διερεύνησης του νοήματος μια σύνθεσης που απορρέει από την σύνθεση του φωτογραφικού κάδρου.
- Στην «απεικόνιση του χρόνου στη φωτογραφία» εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την κίνηση στη φωτογραφία (φωτογραφικό στιγμιότυπο)
- Στην «μεταμόρφωση της πραγματικότητας» εξετάζεται το σύνολο των τεχνικών επιλογών μέσω των οποίων μεταμορφώνεται το φωτογραφικό αποτύπωμα.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- Αντωνιάδης, Κ. Λανθάνουσα Εικόνα, Μωρεσόπουλος / Φωτογραφία, 1999.
- Arnheim, R., Τέχνη και Οπτική Αντίληψη, Θεμέλιο, 2005.
- Barthes, R., Ο Φωτεινός θάλαμος, Κέδρος, 2008.
- Barthes, R., Εικόνα-Μουσική-Κείμενο, Πλέθρον, 2007.
- Bate, D., Photography – Key Concepts, Berg, 2009.
- Berger, John, Η Εικόνα και το Βλέμμα, Μεταίχμιο, 2011.
- Freund, G. Photography and Society. [1st Edition 1974]. London: Gordon Fraser, 1980.
- Frizot, M. (ed.) A New History of Photography. Koln: Koneman, 1994.
- Gombrich, E.H., Τέχνη και Ψευδαίσθηση, Εκδ. Νεφέλη, Αθήνα 1995
- Itten, Johannes, Σύνθεση Και Μορφή: Το Βασικό Μάθημα στο Bauhaus και αργότερα, Εκδ. Αντιύλη, 2011.
- Jeffrey, L. Φωτογραφία: Συνοπτική Ιστορία, Εκδ. Φωτογράφος, 1997.
- Kress Gunther, Leeuwen Theo. Η Ανάγνωση των Εικόνων, Η Γραμματική του Οπτικού Σχεδιασμού, Επίκεντρο, 2010.
- Rosenblum, N. A World History of Photography. New York: Abbeville Press, 1984.
- Rosenblum, N. A History of Women Photographers. New York: Abbeville Press, 1994.
- Susan Sontag, Περί Φωτογραφίας, Εκδ. Φωτογράφος, 1993.
- Susan Sontag, Παρατηρώντας τον Πόνο των Άλλων, Εκδ. Scripta, 2003.
- Warner Marien, M. Photography: A Cultural History. London: Laurence King Publishing, 2002.
- Wells, L., Εισαγωγή στη Φωτογραφία, Εκδ. Πλέθρον, 2007.